به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بخش تحقیقات سایت statista تخمین میزند که درآمد صنعت متاورس در سراسر جهان در سال ۲۰۳۰ به ۴۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید. البته باید گفت این عدد یک پیشبینی نسبتاً محافظه کارانه است و سایر شرکتهای تحلیلگر، حجم بازار را بین ۷۵۰ تا ۱۷۰۰ میلیارد دلار آمریکا تخمین میزنند.
اصطلاح متاورس به عنوان یک دنیای مجازی یا مجموعهای از جهانهای مجازی که در یک فضای دیجیتال مشترک وجود دارد و کاربران میتوانند از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند، تعریف میشود. متاورس شامل کاربردهای واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و سایر فناوریهای فراگیر است. بزرگترین محرکهای درآمد درحالحاضر برای متاورسها، تجارت الکترونیک و بازی هستند. علاوه بر این، متاورسها همچنین فرصتهای جدیدی را برای ایجاد درآمد در بخشهای آموزش، سرگرمی، سلامت و تناسب اندام و حتی دورکاری ارائه میدهند.
فروش تجارت الکترونیک در صنعت متاورس به تنهایی میتواند تا سال ۲۰۳۰ از ۲۰ میلیارد دلار فعلی به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. انتظار میرود که درآمد بخش بازی حتی بیشتر از این رشد کند؛ از حدود ۱۰ میلیارد دلار درحالحاضر به حدود ۱۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰. بزرگترین کاربردهای بعدی برای درآمدزایی متاورس، سلامت و تناسب اندام، محل کار و آموزش است.
در سال ۲۰۲۱ متاورس به طور چشمگیری مورد توجه کاربران قرار گرفت به طوری که شاهد رشد چند صد درصدی توکنهای این حوزه بودیم. بازیهای حوزه متاورس به سرعت علاقهمندان به حوزه گیمینگ را جذب کرد. در آن زمان خیلی از تحلیلگران اعتقاد داشتند رشد متاورس با صنعت گیمینگ تسهیل خواهد شد. در سال ۲۰۲۲ با ریزش رمزارزها، این حوزه نیز با افت قیمتی شدیدی مواجه شد.
به نظر میرسد تجارت الکترونیک نیز به میزان صنعت گیم بر روی پیشرفت و افزایش درآمد متاورس نقش تاثیرگذاری خواهد داشت. در واقع میتوان گفت گیم و تجارت الکترونیک دو عامل اصلی شکوفایی متاورس در آینده خواهند بود. بر اساس پیش بینی انجام شده، این دو صنعت به تنهایی بیش از ۶۰ درصد درامدهای متاورس را تشکیل خواهند داد.
بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۲، سه بخش گیم، تجارت الکترونیک و ورزش و سلامت، وزن تقریبا مشابهی در کل درآمدهای متارسی داشتهاند. اما در سالهای انتهایی این پیش بینی، تجارت الکترونیک و گیم به مراتب نقش مهمتری خواهند داشت، لذا اهمیت این دو قسمت در بخش سرمایهگذای بیش از قبل است.
در نهایت رتبه چهارم و پنجم به کاربرد متاورس در محل کار و همچنین آموزش مرتبط است. ظاهرا در آینده وزن این دو قسمت در درآمدهای متاورسی کمتر از سایر بخشها خواهد بود.
نظر شما